Stolica Węgier ruszyła z przetargiem na rozbudowę sieci trolejbusowej. W planach jest poprowadzenie sieci trakcyjnej w dzielnicach VIII i X. BKK zapowiada, że poprawi to skomunikowanie Józsefváros i Kőbánya z centrum miasta. Miasto bardzo liczy w tym temacie na środki unijne.
BKK, organizator transportu w Budapeszcie, poinformowało, że miasto bardzo mocno angażuje się w przyjazny dla środowiska transport publiczny i zrównoważoną działalność, dlatego też urzędnicy między innymi postrzegają rozwój trolejbusów jako szansę na rozwój ekologicznego transportu.
W ramach rozwoju sieci trolejbusowej możliwe będzie wybudowanie nowych odcinków linii na Kőbányai út (między Orczy tér a Liget tér), a także na Pongrácz út w ramach przedłużenia istniejącej infrastruktury, a także na części Kőrösi Csoma Sándor út, Állomás utca i Liget tér. W połowie września BKK ogłosił postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego.
BKK chce wybudować sieć trakcyjną na trasie Plac Orczy – ulica Kőbányai – ulica Kőrösi Csoma Sándor – ulica Állomás – plac Liget. W planach jest także przedłużenie istniejącej linii przez ulicę Pongrácz dworzec Kőbánya do placu Mázsa, co pozwoli obsłużyć centrum dzielnicy Kőbánya trolejbusami podłączonymi do sieci trakcyjnej. W kilku miejscach zostaną zamontowane nowe podpory linii trakcyjnych i słupy oświetlenia ulicznego, a także wymienione mają zostać oprawy i wysięgniki, co pozwoli na modernizację oświetlenia ulicznego i ujednolicenie wyglądu ulic. Miasto chce także zamontować wielofunkcyjne słupy, aby zminimalizować ilość zajmowanej przestrzeni publicznej. Wraz z budową linii trolejbusowej, wymieniona w stopniu niezbędnym ma zostać także infrastruktura podziemna.
Nowe odcinki trolejbusowe mają przyczynić się do rozwoju całej sieci i usprawnić dojazd do Kőbányi z centrum miasta. Trolejbus linii 73, który kursuje testowo na wydłużonej trasie, dociera obecnie do ostatniego przystanku w Kőbányi na trasie Kerepesi út – Pongrácz út – Kápolna utca, a pojazdy poruszają się na części trasy korzystając z zasilania bateryjnego. Inwestycja może przyczynić się do rozbudowy stołecznej sieci trolejbusowej, na przykład poprzez przedłużenie linii 72 poza plac Orczy. BKK przyznaje ponadto, że inwestycje w infrastrukturę i nowe pojazdy mogą w przyszłości zastąpić bardziej przyjaznym środowisku transportem autobusy spalinowe na linii nr 9 między Óbudą a Kőbányą, którą obsługuje obecnie nawet 25 przegubowych pojazdów spalinowych.
Budapeszt stara się o pozyskanie na ten cel środków unijnych. I to od nich uzależnia powodzenie całego projektu. Na razie BKK wyjaśnia, że od dłuższego czasu rząd Węgier blokuje dostęp do tych środków. Zdaniem urzędników, prace mogłyby się rozpocząć w pierwszej połowie 2027 roku, pod warunkiem pomyślnego ukończenia przetargu i zapewnienia środków unijnych.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.